Deel jouw ervaring!
Dit is vaker ter sprake gebracht maar een duidelijk antwoord heeft niemand tot dusver. Ook de Sony helpdesk niet. Het blijven vage, algemene antwoorden.
Sinds een paar dagen heb ik de Sony Bravia XR-77A80J - 4K Oled (2021) in huis. Prachtig beeld, tenminste als je Netflix 4K kijkt anders is het niet beter dan mijn KDL-55HX850.
Ik wist natuurlijk al wel dat OLED gevoelig is voor beeldretentie maar nu ik mij er meer in probeer te verdiepen krijg ik steeds hetzelfde vage antwoord: Lange periode en herhaaldelijk gebruik van......
Wat is een lange periode?
Iedere avond staat bv sbs 6 aan met het logo in beeld of een andere zender met logo.
Hebben we het dan over een avond, 6 uur dezelfde zender aan? Een week lang iedere avond dezelfde zender? Een maand? Een jaar?
Wat ik verontrustender vind als genoemde oorzaak van beeldretentie is de opmerking:
Nu heb ik deze geweldige grote Oled tv speciaal gekocht om films te bekijken. Ook Sony films. Veel van deze films, zeg maar de meestal films zijn in Letterbox opgenomen. Zwarte balk boven en onder. Heel soms is het beeldformaat aan te passen naar scherm vullend maar dan wordt het beeld uit zijn verband getrokken.
Ook deze zwarte ruimtes onder en boven schijnen een afdruk achter te laten bij veelvuldig gebruik.
Maar ook nu weer. Wat is veelvuldig?
Kan ik nu niet iedere dag 2 films met balken kijken zonder het risico van beeldretentie te lopen?
Of wordt dan bedoeld een week lang 2 films per dag? of een jaar iedere dag?
Sony geeft gewoon aan dat ze geen tijdspanne kunnen geven. Dat het gewoon een risico is. Maar als ik dan weer een andere medewerker via een chat spreek dan zegt deze doodleuk, geen gevaar hoor. Lekker kijken.
Is hier iets zinnigs over te zeggen of zie ik veel te veel beren op de weg met mijn tv van €3000.000
****** Ik kijk met een Sony Bravia XR-77A80J - 4K Oled (2021) ******
@JelCin66 Je ziet denk ik teveel beren op de weg 😃
De nieuwe Sony TV’s hebben software om de beeldretentie (inbranden) te voorkomen.
Dit gebeurt automatisch, maar mocht je na lange tijd toch merken dat er vlekken o.i.d. komen dan kun je het ook zelf toepassen;
Dus geniet lekker van je grote TV en maak je niet druk.