annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Zwarte balken bovenin en onderin scherm

profile.country.NL.title
sgroenewold
Nieuw

Zwarte balken bovenin en onderin scherm

Sinds een week heb ik een Sony XR55x90J in gebruik ter opvolging van mijn KD-55XE8505. Beeldkwaliteit is prima alleen heb ik nu bij films en series van netflix, Disney en Amazon prime dat er boven en onderin het scherm grote zwarte balken te zien zijn. Ik kan de optie “wide-modus” binnen deze apps niet gebruiken en dus het beeldformaat niet aanpassen. Op mijn oude model had ik hier totaal geen last van. Gewoon altijd 16:9 beeldformaat. Hoe kan ik dit oplossen? 

5 ANTWOORDEN 5
profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Deze zwarte balken zijn aanwezig als de film in bioscoop of IMAX mode is en niet in de TV mode 16:9.

Heb alleen Bravia Core ter beschikking op de X95j, en kan alle beeld instellingen aanpassen.

73's

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
sgroenewold
Nieuw

Dat begrijp ik, alleen waarom had ik hier geen last van bij het oudere model? Bij identieke films zijn nu ineens zwarte balken te zien die 1/3 van het scherm in beslag nemen. Lijkt mij sterk dat je bij een nieuwer model niet meer de mogelijkheid geboden krijgt om dit aan te passen. 

profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Is de instelling van de Wide-modus in het menu Beeldregeling "Volledig"?

Ook is er een instelling Beeld bereik, staat deze op "Hoge resolutie"?

73's

profile.country.NL.title
sgroenewold
Nieuw

Beeld bereik staat op hoge resolutie en wide-modus staat op volledig. Nog steeds zijn de zwarte balken zichtbaar bij films en series vanuit Netflix, Disney of prime. Zeer teleurgesteld als ik dit niet kan aanpassen met het 2021 model. Ik heb tijdelijk ook nog een lg oled55c16la gehad waarbij alles ook altijd op een volledig scherm werd weergegeven. De opmerkingen die ik elders online lees dat dit geaccepteerd moet worden omdat het niet anders kan zijn onzin. Ik heb met twee verschillende modellen Sony en lg hier nooit hinder van ondervonden. Zijn er buiten de suggesties die nu gedaan zijn nog alternatieven denkbaar om dit aan te passen? Wat ikzelf vreemd vind is dat de beeldregeling standaard op 4:3 staat. Waarom zie ik hier niet 16:9 terugkomen. Die instelling had ik bij de andere modellen wel. 

profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Het volgende op Tweakers.net gelezen met dank aan Patrick80:

Schalings probleem zelf op kunnen lossen. Als je Hdmi-cec (easylink) uitschakelt kan je het beeldformaat wel aanpassen. Blijkbaar word er een bepaald signaal door de hdmi kabel gestuurd, die dit blokkeert
Door het tijdelijk even uit te schakelen, heb ik het beeld kunnen instellen op Orgineel. Dit heb ik op alle Hdmi aansluitingen gedaan. Daarna de Hdmi-cec weer ingeschakeld. En ik ben van het probleem verlost dat hij bij bepaalde films met zwarte balk, of het hoofdmenu van google tv gaat schalen.

Easylink is in de Sony Bravia TV's natuurlijk Bravia Sync.

Het is natuurlijk het uitproberen waard.

suc6 ermee,
73's